8 tysięcy euro na organizację Blended Intensive Programme "Efektywna komunikacja i akwizycja języka w nowym paradygmacie cywilizacyjnym" w Instytucie Rusycystyki i Studiów Wschodnich
Blended Intensive Programmes to krótkie, intensywne inicjatywy edukacyjne, łączące mobilność fizyczną i wirtualną. Celem programów jest ułatwienie współpracy zespołowej oraz wymiany doświadczeń opartej na e-uczeniu się. BIP-y obejmują programy uczenia się, w ramach których międzynarodowe i interdyscyplinarne grupy współpracują, aby rozwiązać konkretne wyzwania i tak jest właśnie w przypadku programu dr hab. Tatiany Kananowicz i dr Bianki Sadowskiej. Wezmą w nim udział partnerzy Instytutu z Litwy (Uniwersytet Wileński), Czech (Masaryk University, Uniwersytet Karola w Pradze, Ostrawski Uniwersytet) i Bułgarii (Wielkotyrnowski Uniwersytet św. Cyryla i Metodego). Celem BIP-u jest rozwój kompetencji komunikacyjnej studentów umożliwiającej im odnalezienie się w nowych dyskursach współczesności oraz wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem nowych mediów, wykorzystaniem AI w pracy lingwisty-neofilologa, tworzeniem treści multimedialnych i wielu innych.
- Pomysł na organizację BIPu w tym sformułowaniu zrodził się z ogólnej refleksji nad przyszłością kierunków filologicznych i kształconych na nich filologów. Wszyscy jesteśmy świadkami rewolucyjnych zmian spowodowanych niebywałym postępem technologicznym. Widzimy, jak sztuczna inteligencja coraz częściej zastępuje człowieka w zawodach związanych m.in. ze znajomością języków obcych. Nowe media wymagają znajomości nowych sposobów komunikowania i nowych umiejętności. To wszystko sprawia, że powinniśmy dążyć do rozwijania u studentów-neofilologów takich kompetencji, które umożliwiłyby im odnajdywanie się w nowych warunkach cywilizacyjno-kulturowych - mówi dr hab. Tatiana Kananowicz, inicjatorka projektu. - Naszymi partnerami w programie są uczelnie, z którymi od lat współpracujemy w ramach programu Erasmus+. Każda uczestnicząca w projekcie uczelnia wnosi swój wkład w utworzenie transnarodowego zespołu studentów oraz w opracowanie i realizację programu kursu, który będzie się składał z części wirtualnej oraz fizycznej. Każdy z nas ma niewątpliwie wiele do zaoferowania, jest to zatem niesamowita okazja do stworzenia nowej międzynarodowej przestrzeni edukacyjnej na bazie wiedzy i dobrych praktyk poszczególnych uczelni.
Pogramy BIP charakteryzują się unikalnym programem, podejmującym zagadnienia wykraczające poza istniejące i realizowane już treści w Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnicy BIP-u: grupy studentów oraz pracownicy mają do zrealizowania obowiązkowy komponent wirtualny oraz biorą udział w krótkotrwałej mobilności organizowanej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego Komponent wirtualny zapewnia słuchaczom przestrzeń do współpracy online nad konkretnymi zadaniami, które są integralną częścią Mieszanych Programów Intensywnych i przyczyniają się do osiągnięcia ogólnych celów uczenia się.
Na zdjęciu od lewej dr hab. Joanna Jereczek-Lipińska, prof. UG, dr hab. Tatiana Kananowicz, dr hab. dziekan Wydziału Filologicznego dr hab. Małgorzata Jarmułowicz, prof. UG, dr Bianca Sadowska dr hab. Mikołaj Rychło, prof. UG.